Selasa, 30 November 2010

BUDGIE lagiii...




Budgie lagi...Aiikk,mcm dah nak pencen bela serama je ia..?hahahah..idak le.teman ni aje memang gemo (suka) bela binatang...makin meriah le umah teman nampak gayanya...hihihihi

Sabtu, 27 November 2010

Alhdllh,anak ibu ini kebiasaanya semua 'menegak'.semoga 3 ekor ini mngikut jejak abg2nya..

 Double trouble..anak ibu limbat,bapak gegar ini memang aktif.nak tgkap gmbar pun payah...
3 ekor ni,mengalir darah 3 pembaka tersohor...asalnya ada 4 ekor,tp seko dah pun bertukar geran selepas 'paksaan' dan 'ugutan' oleh tuan barunya...harap2 tuan barunya berpuas hati....huhuhuhuh..

Ahad, 21 November 2010

Kalau semua brung BUDGIE jinak mcm ni kan best,,,hihihihi

video


Alhdllh,smlm teman baru je "import" 3 ekor BUDGIE ni dari sorg otai brung BUDGIE...INsyllh,dengan tunjuk ajarnya,teman akan cuba jinakkan brung ni..hiihihihi

Jumaat, 19 November 2010

ayam serama ada,ayam hutan ada,arnab ada dan yg terbaru brung BUDGIE..





         Salam.Dikesempatan ini teman ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA kepada semua peminat ayam serama xkira dimna kome(anda) berada.walaupun cuti hanya sehari je,namun iannya tetap disambut meriah.
        Disini teman uploadkan BUDGIE pertama yg teman beli dari seorang kenalan yg sangat peramah.Teman memang udah lama nak membela BUDGIE ni sebenonya,tapi yang jual dikedai smuanya xceria & berak kapur.Brung BUDGIE ni lebih kurang serama juga le dengan serama ada berbagai jenis,warna dan baka.Tapi teman idak le pandai sgt bab brung ni.masih HIJAU kata otai serama.Yang membuatkan teman lagi bekenan kat brung ni sbb warna yg sgt cantek dan yg paling penting bley jinak,makan diatas tangan.tapi kena latih le mcm kita latih serama utk bwk tanding.hihihih
         Dengan adanya BUDGIE ni,suasana di reban teman bertambah meriah le.degan kokokan serama sulam dgn bnyi burung.Peerrgghh,ceria bebeno bunyinya..tak caya ce kome smua try bela sepasang dua...hihihihi

Khamis, 11 November 2010

ayam hutan..

        
         Salam buat semua.ha,kali ni teman nak kongsi cerita pasal aym hutan pulak.Aym hutan ni atau nama lain gallus-gallus atau red jungle fowl memang byk kat kawasan sekeliling kita ni.cuma kita xperasan je @ xamik pot.habitannya senang je,ada hutan skit,ladang sawit,ubi kayu,bukit2,tempat xde org slalu masuk,redup,semak,gelap skit,ada punca mkanan,Insylllh ada le aym ni.Jgn xcaya ye kat kolumpo bandar yg maju pun ada aym juga.Tp ayam jenis lain le..ayam pakai gincu...hihiihi.

        Ayam hutan ni banyak khasiatnya.sebab ayam ni dlm hutan slalu merayap je.makan pun memilih.(yg sebenonya xde pilihan) dan xde lemak mcm ayam daging @ aym kampung.Ada sesetengah pengamal perubatan alternatif pula memerlukan ayam ni utk dijadikan ubat @ penawar utk sesetengah jenis penyakit...antaranya mengubati lelah,darah tinggi,tersampok dah sebagainya..Dan yang paling glamer utk ubat perot (buat rendang )hahahah...

        Bagi kaki memikat,aym hutan ni memang dah sedia maklum binatang ni dibawah akta haiwan perlindungan.maksudnya xbleh ditangkap@dibela le.sipi nak pupus kata deme..Yang hairannya,kenapa guna senapang di benarkan pulak untuk memburu aym hutan ni.Meracik,menjaring,menjerat atau sebagainya salah di sisi undang2.

Persoalannya skang,berapa peratusan org yang meracik,menjaring atau menjerat ni bley merasai daging ayam hutan ni jika dibandingkan dgn yg menembak? kat surat kabo (surat khabar @ paper ) sering kali kita terbaca kisah org mati tertembak semasa memburu ayam hutan ni.xpenak pulak teman baca org mati kena racik @ jerat ayam pulak kan...hihiihi...Ater,mana yg lebih cenderong menyokong kepada kepupusan makanan warisan tok nenek kita ni ? Ha,sama2 le le kita pikiokan ( fikirkan )ia..

Udah le tu stakat ni coretan ringkas teman mengenai ayam hutan.Insyllh,lain kali klu ada idea @ cerita menarik pasal ayam hutan,teman kongsi besama smua pembaca ia...kang komen banyak2 ada yang kena tangkap plak...hihihihi

p/s : teman bukan apa yop,tengah pikio cara terbaik utk meramaikan ( membiak ) ayam ni supaya tidak pupus agar generasi masa depan dapat mengenali haiwan ni..cewah,udah rasa mcm karam sing walia pulak..hihii

Ahad, 7 November 2010

video
Remaja kuning gegar berdarah limbat keluaran reban sendiri...hihihiihi

Alhdllah,remaja ni dah semakin sihat & galak selepas dimandikan & diberi makan ubat pemberian otai utara kita.mempunyai sifat suka lempar sayap kedepan & jln melonjak merupakan antara ciri2 yg ada pada ayam ni disamping susur galur darah terpilih..InsyAllh,akan di"kawinkan"dgn remaja diatas...

Rabu, 3 November 2010




hahaha,ni dia induk terlentang otai utara kita..mempunyai ciri2 terlampau.berdada besar,tubuh halus,bulu kemas,tarik selam.jln melonjak.dan yang paling penting,mampu bertelur dgn baik...Teman percaya smua player/breeder mengimpikan induk mcm ni...